Felsökning signalkabel

Robotgräsklipparen har stannat och du har gjort en felsökning av signalkabeln men hittar inte kabelbrottet. Lampan till laddstationen blinkar irriterande blått och från roboten kommer det ett felmeddelande ingen slingsignal. Det är då du kontaktar oss för hjälp.

Varför du ska anlita oss

Våra erfarna tekniker är experter på robotgräsklippare och har gjort tusentals installationer av robotgräsklippare. Med åren har de stött på en mängd olika fel som kan uppstå med en robots begränsningskabel. Om du har haft svårt med felsökningen av slingkabeln så kan våra tekniker garanterat hitta orsaken till felkällan. Bara det är en anledning till att boka in en av våra tekniker för avhjälp med kabelbrottet. Vi använder oss oftast av en grövre mantlad begränsningskabel så man slipper meddelandet ”ingen slingsingnal” robotgräsklippare

Vanliga orsaker till kabelbrott

På våren efter att tjälen har gått ur marken är den vanligaste tidpunkten då våra kunder kontaktar oss för avhjälpning med kabelbrott. Den vanligaste orsaken till det är på grund av marksättningar sliter av den tunna standardkabeln till robotgräsklipparen.

Under våren så brukar man ofta utföra projekt i sin trädgård och det medför att man kanske gräver, eller stoppar ned spaden på fel ställe så man råkar ha av begränsningskabeln.

Sommartid är det inte ovanligt att åsknedslag orsakar brott på slingkabeln. Då kan vi snabbt konstatera efter felsökning av slingsignal att hela installationen av robotgräsklipparens begränsningskabel måste dras om. Försäkringsbolagen brukar i normala fall täcka den typen av skador.

Verktyg som skadar kabeln

Naturfenomen som skadar kabeln

Våra robotexperter

Södra Stockholm

Tomas på Gentas är auktoriserad Husqvarna servicetekniker och installatör av robotgräsklippare i södra delen av Stockholm samt kringliggande orter. Han hjälper dig med både kabelbrott och kabeldragning av en ny slingkabel.

Kontakta Tomas för service och installation av robotgräsklippare i södra Stockholm med kringliggande orter.

Norra Stockholm och Uppsala

Robert på TrädgårdSmart är säljare och installatör av robotgräsklippare i norra Stockholm och Uppsalaområdet. Han hjälper dig med felsökningen av signalkabeln, och eventuell omdragning av begränsningskabeln. 

Kontakta Robert för service och installation av robotgräsklippare i norra Stockholm och Uppsalaområdet med kringliggande orter.

Gör följande innan du kontaktar oss

Här nedan har du en checklista som du kangå igenom innan du kontaktar oss för felsökningen. På så sätt slipper nu onödiga extra avgifter på några självklara problem som du hade kunnat löst själv. 

Din checklista: felsökning signalkabel

  • Har du ström till laddstationen?
    • För att robotgräsklipparen ska fungera behöver den en signal från laddstationen. Av den anledningen måste laddstationen vara strömsatt (en lysdiod om laddstationen ska lysa)
  • Är robotgräsklipparen aktiv?
    • Kan du ha av misstag avaktiverat körschemat?
    • Är robotgräsklipparen påslagen, dvs ON?
  • Har kabeln avsiktligen blivit avkapad? Här nedan listar vi vanliga orsaker till varför signalkabeln har blivit avkapad
    • Ogräsplockning, någon drar av kabeln vid ogräsplockning
    • Trädgårdsarbeten, spade eller något liknande har kapat av kabeln
    • Förändringar av fasad, i samband med husbyggen så har signalkabeln blivit avkapad
    • Skadedjur har gnagt av kabeln
    • Stenar och rötter har skadat kabeln i samband med marksättningar eller att rötter som har skaft av begränsningskabeln
    • Efter ett åsknedslag som har bränt av kabeln
    • Kabeln har legat fastspikad ovanpå marken och i samband med lövräfsning så har kabeln blivit avkapad
    • Kabeln har legat upp i dagen och solen har gjort isoleringen skör och vittrats sönder, det blir små sprickor i kabeln när den torkar av UV-belysning. Därför är det bättre att välja en bra kabel och få den nedfräst av oss.

Kontaktar du oss så är det 99% sannolikhet att du har Husqvarnas standardkabel eller liknande. Då är det bättre att dra om kabeln med våran säkerhetskabel. I annat fall så kommer du att få upprepade fel med kabelbrott vilket kan vara besvärligt då det under säsong ofta är lång väntetid. Då slipper man oftast meddelandet ”ingen slingsignal” på robotgräsklipparen.

Standardpris: felsökning signalkabel

  • Startavgift 2795kr

    Framkörning, konsultation och rådgivning, felsökning signalkabel, material ingår (kontaktdon, skarvdon, märlor) Inom 50km, 1 timme felsökning

  • Kabeldragning 14 kr/meter

    2,7 mm tjock standardkabel ingår i priset för kabeldragningen

  • Uppgradering av kabelkvalitet 4-10 kr

    Vi erbjuder uppgradering av standardkabeln i bättre kvaliteter för en framtidssäker drift av anläggningen. Välj mellan premiumkabel och säkerhetskabel med flera olika lager av mantel.

Felsökning signalkabel hemma hos Markoolio

Boka en tid redan idag!

Gör som Markoolio och boka in en av våra robotexpeter för avhjälp med kabelbrottet vid ingen slingsignal robotgräsklippare

Boka tid för felsökning signalkabel

Boka en tid för felsökning med nedanstående kontaktformulär. Du får bekräftelse på din bokning med inom kort.

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Kryssrutor

Frågor och svar

Här nedan får du svar på de vanligaste frågorna.

För att en robotgräsklippare ska kunna fungera behöver den en signal genom begränsningskabeln från laddstationen. Den inkopplade begränsningskabeln till laddstationen fungerar som en jättelik radioantenn som sänder ut en signal till roboten. Roboten i sin tur fungerar som en signalmottagare. Om laddstationen är strömlös eller om slingkabeln är bruten så fungerar inte robotgräsklipparen och kommer då att signalera ”ingen slingsignal”.

Ingen slingsignal kan bero på något av följande orsaker:

  1. Laddstationen är strömlös
  2. Kretskortet till laddstationen är trasigt
  3. Kabelbrott på begränsningskabeln till robotgräsklipparen
  4. Robotgräsklipparens kabelsensorer är trasiga
  5. Tappat kontakt mellan robot och laddstation

Det är bara Husqvarnas robotgräsklippare som har en guidekabel till laddstationen. Du kontrollerar om guidekabeln är intakt genom att plugga in guidekabelns kontakt till någon av höger eller vänsterns ingång för begränsningskabel medans motsatta sidan är inpluggad. Får du blått blinkande ljus när du för övrigt har grönt så har du avbrott på guidekabeln.

Exempel, flytta Guide till AL och låt AR vara inkopplad för att kontrollera vänstervarvet på begränsningskabeln och omvänt för att kontrollera högervarvet. Blinkar det blått alla gånger så är det troligtvis kabelbrott på guidekabeln.

"Ingen slingsignal"

I vår guide till "ingen slingsignal" kan du läsa mer om hur du själv kan avhjälpa problemet när du fått ett kabelbrott på begränsningskabeln.